Cvičenie na posilnenie kľbov

Cvičenie na posilnenie kĺbov

Cvičenia na posilnenie kĺbov

Pevné kosti nie sú len prevenciou proti zlomeninám a fraktúram. Silné kosti pomáhajú tiež chrániť kĺb pred poranením a zmierňujú bolesť kĺbov.

Bolesť kĺbu môže byť spôsobená priamym poranením kĺbu alebo artritídou. Cvičenie je dôležité pre každého.

Cvičenie na posilnenie kĺbov posilňuje svaly okolo kĺbov, a tým zvyšuje stabilitu kĺbu. Kĺby posilnené cvičením udržujú šľachy a väzy pružné, čím sa znižuje riziko vykĺbenia alebo podvrtnutia. Cviky tiež udržujú rozsah kĺbového pohybu v čo najväčších medziach.

Jednoduché cvičenia na posilnenie kĺbov zahŕňajú najmä aeróbne aktivity. Tu je niekoľko príkladov.

Plávanie. Plávanie je dôležité aeróbne cvičenie, ktoré posilňuje svaly a kĺby bez rizika opotrebovania kĺbov. Na rozdiel od behania.  

Jazda na bicykli. Jazda na bicykli je vynikajúce a šetrné cvičenie na posilnenie kĺbov a zlepšenie celkového zdravia.

Cvičenie na maximálny rozsah pohybov. Tieto cvičenia sa týkajú pohybu kĺbov v celom ich rozsahu, ako pritiahnutie kolien k hrudi alebo dvíhanie rúk nad hlavu. Cvičenie na maximálny rozsah pohybov pomáha mierniť stuhnutosť a zvyšovať flexibilitu.

Posilňovanie. Posilňovacie cvičenia zosilňujú svaly okolo kĺbov, aby mali väčšiu silu a podporu.  

Strečing/pružnosť. Strečing pomáha k zvýšeniu kĺbovej flexibility, udržaniu veľkého rozsahu pohybov, uvoľneniu svalového napätia a posilnenia kĺbov.

Požiadajte lekára, aby Vám odporučil príslušné cviky.

Osoby s určitým ochorením kĺbu môžu mať prospech z cvikov, ktoré mieria na konkrétne svaly a posilňujú ich. Napríklad na prevenciu poranenia kolena, členka a bedier pomôžu cviky posilňujúce stehno, lýtko a svaly bedier. Počas posilňovania dôjde k celkovému spevneniu nohy. Skúste strečingové cvičenia, ktoré pracujú so štvorhlavým stehenným svalom (veľký sval na prednej strane stehna), s lýtkovým svalom aj s veľkým sedacím svalom.

Naproti tomu každý, kto má bolesti kĺbov, by mal byť pri cvičení opatrný. Aby namiesto k posilneniu nedošlo k zväčšeniu bolesti a zápalu v kĺbe. Zastavte sa a odpočiňte si, ak cítite bolesť. Ak bolesť pretrváva, požiadajte Vášho lekára alebo fyzioterapeuta o radu, ktoré cvičenia sú pre Vás najvhodnejšie.

Pozor dávajte pri týchto športoch.

  • rýchla chôdza, jogging a beh
  • skákanie cez švihadlo
  • športy, v ktorých je veľa behu alebo nárazov (tenis, basketbal)
  • aerobik (tanec)