Tehotenstvo

Tehotenstvo

Tehotenstvo

Zvládanie bolesti počas tehotenstva

Bolesti chrbta, brucha, hlavy, bolesti počas tehotenstva, kŕče aj horúčky sú v dnešnom svete bežné. Bohužiaľ, aj z najjednoduchších každodenných aktivít môžu urobiť veľmi ťažké úlohy.

Keď sa telo pripravuje na pôrod, je obvyklé, že sú s tým spojené určité ťažkosti. Bolesť môžete pociťovať aj kvôli tomu, ako sa dieťatko hýbe, kvôli jeho veľkosti alebo objemu tekutiny, ktorú nosíte navyše. Napriek tomu, že to môže byť znepokojujúce, ide v mnohých prípadoch o neškodnú bolesť a, našťastie, existujú bezpečné spôsoby, ako ju zmierniť.

Bolesť chrbta

Niektoré štúdie uvádzajú, že 50 až 70 % žien zažíva počas tehotenstva bolesť chrbta. Keď žena priberá na hmotnosti, mení sa ťažisko a telo začína používať svaly a väzy inak, aby sa s tým vyrovnalo. Sú produkované hormóny, ktoré zmäkčujú kĺby a uvoľňujú väzy. Maternica sa roztiahne až na tisícnásobok svojej normálnej veľkosti. Tento proces spolu s mimoriadnou záťažou kladenou na brušné svaly môže mať vplyv na držanie tela a zvyšovať tlak na bedrá pri vykonávaní každodenných úloh.

Ak Vám bolesť chrbta narúša spánok alebo denný program, je najlepšie poradiť sa s lekárom. Ten by Vám mal ukázať cviky na posilnenie chrbta a brucha. Užitočné môže byť aj nosenie pohodlných topánok s penovými vložkami, vzpriamené sedenie alebo pridanie vankúšikov na stoličky, ktoré používate doma a v práci. Pomôcť môže aj spanie s pokrčenými kolenami, používanie podporného telového vankúša a spanie na boku.

Na zmiernenie ľahkej až stredne silnej bolesti v tehotenstve je možné použiť paracetamol. Každé tehotenstvo je však jedinečné a o užívaní akýchkoľvek liekov je dôležité poradiť sa vopred s lekárom.

Bolesti kĺbov

Aj keď sú nepríjemné, nie sú bolesti v oblasti brucha a panvy v tehotenstve ničím neobvyklým. Často súvisia s napínaním väzov v blízkosti maternice v dôsledku zvýšenej hmotnosti. Keď sa tieto väzy uvoľňujú a telo sa tomu prispôsobuje, môžete pociťovať zvýšený tlak na nervy v nohách. To môže spôsobovať náhlu bolesť v nohách, kŕče alebo dokonca príznaky ako pri ischiase.

Primerané cvičenie ako rýchla chôdza či plávanie môžu tieto bolesti a ťažkosti zmierniť. Váš lekár Vám môže odporučiť cvičenie zmierňujúce panvové ťažkosti a poradiť Vám, aké analgetiká prípadne užívať.

Opuchy nôh a členkov (tzv. edém) môžu byť takisto bežné. Keď sa maternica rozťahuje, tlačí na veľké cievy. To môže ovplyvňovať krvný obeh. Tieto príznaky je možné často zmierniť tým, že si pri sedení či spánku dáte nohy hore, vyhýbate sa dlhému státiu a používate podporné pančuchy či pančuchové nohavice.

Chrípka, nachladnutie a horúčka

Chrípka a nachladnutie môžu byť v tehotenstve obzvlášť znepokojujúce, ale vo väčšine prípadov sa nie je čoho báť. Imunitný systém počas tehotenstva znižuje obranyschopnosť, takže môžete byť náchylnejší na infekciu.

Zdravé stravovanie sa, pravidelné cvičenie a časté umývanie rúk predstavujú dobré spôsoby, ako znížiť pravdepodobnosť chrípky aj nachladnutia. Ak však napriek tomu ochoriete, snažte sa odpočívať, pite veľa vody a jedzte veľa čerstvého ovocia a zeleniny. Na zníženie teploty si môžete vziať paracetamol. Pred užitím akýchkoľvek liekov sa nezabudnite poradiť s lekárom.

Vo väčšine prípadov chrípka a nachladnutie čoskoro odznejú. Ak však máte niektoré z nasledujúcich ťažkostí, je potrebné obrátiť sa na lekára:

  • V dôsledku nádchy sa tvorí zelený alebo žltý nosný hlien alebo nádcha trvá dlhšie než 7 dní.
  • Máte teplotu 38 stupňov a vyššiu.
  • Silné bolesti hlavy alebo bolesť hlavy sprevádzaná rozmazané videnie.
  • Pretrvávajúca bolesť chrbta.
  • Silná či úporná bolesť brucha.

Bolesti hlavy

Tehotenstvo môže spustiť bolesti hlavy a migrény aj u žien, ktoré nimi normálne netrpia. Bolesti bývajú horšie v počiatočných fázach tehotenstva a počas posledných šiestich mesiacov sa spravidla zmierňujú alebo celkom ustávajú. Pomôcť môže odpočinok a relaxácia rovnako ako ľahké preťahovacie cvičenia (napr. joga). So svojím lekárom môžete prebrať, či je vhodné užívať lieky proti bolesti.