10 hlavných spúšťačov bolestí hlavy

headache triggers

10 hlavných spúšťačov bolestí hlavy

Únava alebo požitie určitých jedál môže vyvolať alebo zhoršiť bolesť hlavy. Na základe tohto poznatku je možné bolestiam hlavy predchádzať. Tu je uvedených 10 najčastejších spúšťačov bolestí hlavy.

1. Počasie

Ako najčastejšia príčina bolestí hlavy sa uvádza počasie, resp. jeho zmeny. Vo chvíli, keď sa otepľuje, môžu napríklad zmeny vlhkosti a tlaku narušiť tvorbu chemických látok v mozgu a spustiť bolesti hlavy.

Na základe predpovede počasia je niekedy možné predvídať bolesti hlavy a mať poruke niektoré z voľnopredajných analgetík.

2. Stres

Za pôvodcu bolestí hlavy označujú až dve tretiny ľudí stres. K bolestiam hlavy často dochádza práve po stresovom období.  Existuje na to vysvetlenie. Vo chvíli, keď sa človek ocitne v stresovej situácii, sa do tela vyplavia hormóny napomáhajúce zvládanie stresu. V momente, keď stres odznie, vyvolá následný pokles hladiny hormónov rozšírenie krvných ciev, čo vedie k bolestiam hlavy.

Stres tiež môže spôsobiť svalovú tenziu v šiji a ramenách. Môže tak ovplyvniť držanie tela a vyvolať následnú tenznú bolesť hlavy.

Ako prevencia bolestí hlavy vyvolaných nesprávnym držaním tela slúži veľa trikov, ako udržať stres pod kontrolou. Ide o relaxačné techniky, dychové cvičenia alebo jogu.

3. Hormóny

Pre ženy nebude novinkou, že ďalším zásadným spúšťačom bolestí hlavy sú hormóny. A to najmä tie, ktoré sú aktívne počas menštruácie. Dôvodom môže byť skutočnosť, že hladina ženského hormónu estrogénu počas menštruácie poklesne, čo spustí bolesť hlavy.

4. Strava

To, čo jeme, má zásadný vplyv na celkové zdravie a pohodu a môže teda spôsobiť aj bolesti hlavy. Niektoré jedlá, ako napr. syry (obzvlášť zrelý syr), čokoláda, citrusy, údené mäso, orechy, cibuľa, slané jedlá aj prísada glutamát sodný môžu patriť medzi potraviny, ktoré bývajú najčastejšími spúšťačmi bolestí hlavy. U niektorých ľudí môže vyvolať bolesti hlavy dokonca aj zmrzlina. Taká bolesť hlavy však trvá spravidla len pár minút. Skúste zredukovať alebo úplne eliminovať bolesti hlavy tým, že obmedzíte alebo úplne vynecháte zo svojho jedálneho lístka určité potraviny.

5. Konzumácia nápojov

Bolesti hlavy môže vyvolať aj konzumácia príliš veľkého množstva určitých nápojov, ako je čaj, káva alebo alkohol. Skúste obmedziť množstvo alkoholu a kofeínu, ktorý konzumujete počas dňa, a pite veľa vody. Dehydratácia môže byť tiež vinníkom bolestí hlavy.

6. Nepravidelná strava

Spúšťačom môže byť aj vynechanie jedla. To má za následok pokles hladiny krvného cukru, čo môže vyvolať bolesť hlavy. Tá môže prísť aj v opačnom prípade, keď sa do tela dostane väčšie množstvo cukru. To vyvolá rýchly nárast, a potom rýchly pokles hladiny krvného cukru. Prevenciou tak môže byť pravidelná a zdravá strava.

7. Nedostatok spánku

Nedostatok spánku môže byť tiež spúšťačom bolestí hlavy. Skúste dodržiavať správny spánkový režim. Choďte spať a vstávajte každý deň v rovnakom čase, a to vrátane víkendov.

8. Nadmerné cvičenie

Cvičenie je dôležité pre Vaše celkové zdravie, ale ak to ľudia s cvičením preháňajú, môžu si privodiť bolesť hlavy. Cvičenie zvyšuje cirkuláciu krvi v hlave a krku a spôsobuje rozšírenie krvných ciev, čo môže vyvolať bolesť hlavy. Skúste cvičiť pravidelne – trikrát až päťkrát týždenne. Cvičenie pomáha odbúravať stres, ktorý býva označovaný za ďalšieho pôvodcu bolestí hlavy.

9. Prikrčenie a ohnutie

Nadmerné prikrčenie alebo ohnutie v sede môže zvýšiť tenziu v hornej časti chrbta a krku a je hlavnou príčinou tenzných bolestí hlavy. Skúste sa vyhýbať zotrvávaniu v rovnakej pozícii dlhý čas a navyknite si sedieť rovno a s opretým chrbtom. 

10. Škrípanie zubami

Bolo zistené, že u niektorých ľudí môže byť vyvolaná tupá bolesť hlavy škrípaním zubov počas noci. Pre tieto prípady existuje špeciálna zubná ochrana určená na nasadzovanie na noc.               

Píšte si denník

Ak si nie ste istí, čo u Vás vyvoláva bolesti hlavy, skúste si písať diár. Zapisujte si, aké bolo počasie, čo ste mali na jedenie a pitie alebo či ste cvičili. Veďte si tento denník dlhodobo. Postupom času identifikujete, čo bolesť hlavy spôsobuje, a naučíte sa jej predchádzať.

  • Dátum/deň v týždni.
  • Čo jste jedli a pili?
  • Aké bolo počasie?
  • Kedy ste šli spať? Kolko hodín ste spali?
  • Robili ste dnes niečo neobvyklé?
  • Aký druh cvičenia ste cvičili a ako dlho?
  • Kedy sa začala bolesť hlavy?
  • Aké lieky ste brali a kedy?